لیست اختراعات سعيد جوادي
با توجه به فراگير شدن فقل هاي الكتريكي و ورود شركت هاي بزرگ به اين عرصه اما همچنان شاهديم كه براي تغذيه اين قفل ها يا از باطري هاي يك بار مصرف استفاده مي شود و يا از باطري هاي قابل شارژ كه در هر دو حالت، در دوره هاي كوتاه مدت با ديس شارژ شدن باطري، بايد نسبت به تعويض و يا شارژ مجدد اقدام كرد. سيستمي ساخته شده ما را از تعويض و يا شارژ مجدد باطري بي نياز مي كند. با اين سيستم ميتوان از نيروي چرخش دستگيره فقل و يا از نيرويي كه كاربر براي باز و بستن در وارد مي كند براي شازژ باطري استفاده كرد.
يكي از بخش هاي اصلي خودرو مولد الكتريكي (دينام) است كه براي مصرف برق در قسمتهاي مختلف آن مورد نياز مي باشد. اين ماشين را با توجه به توان بالا و ساختار شار محوري آن كه باعث كاهش طول محوري و در نتيجه امكان كوپل مستقيم و جاسازي آن در چرخ ماشين مي شود نيز مي توان به عنوان موتور در ماشين هاي هيبريد استفاده كرد. گرچه در تحليلي اين طرح سعي شده است تا خصوصيات مولدي اين ماشين مورد توجه قرار گيرد اما دقيقا همين طرح به عنوان موتور نيز قابل استفاده است. استفاده از اين ماشين به عنوان موتور به علت راحتي و بدون سر و صدا راه افتادن خودرو و همچنين عدم آلودگي هوا نسبت به موتورهاي احتراقي اهميت دارد. در حالت موتوري نيز مي خواهيم موتور داراي چگالي توان و گشتاور (در واحد حجم) بالا، بازده بالا، كار با ولتاژ كم به عنوان منبع تغذيه جهت امنيت سرنشينان خودرو، هارمونيك كمتر و هزينه ساخت و نگهداري كمتر باشد كه اين طرح داراي اين خصوصيات مي باشد. در خودروهاي مدرن امروزي ، تقاضاي انرژي الكتريكي به علت وجود تجهيزات رفاهي بيشتر به سرعت در حال رشد است تا آسايش و رضايت مسافران خودرو تأمين گردد. اين رشد روز افزون، سازندگان را وادار مي كند تا به راه حل هاي جديدي مربوط به سيستم الكتريكي داخل خودرو بيانديشند. اول اينكه، مي بايست سيتم 12 ولتي موجود با سيستم 42 ولتي جايگزين گردد كه اين به نوبه خود، دسترسي به سطح توان بالاتر را تضمين مي كند بدون اينكه افزايشي در وزن كابل و توان تلفاتي كه بعلت جريانهاي خيلي زياد ايجاد مي شود داشته باشيم. ثانيا دينام هاي موجود از نوع لاندل مي باشند كه به علت پيچيدگي ساختار، نياز به وجود جاروبك و حلقه لغزان و محدود بودن توان آنها بهتر است جاي خود را به اين دينام طراحي و ساخته شده بدهد. اين ماشين علاوه بر آنكه معايب فوق را ندارد داراي مزيت هاي ارزاني قيمت ، وزن كمتر، راندمان و ميزان توان به حجم بالاتر مي باشد. ضمنا به علت طول محوري كم آن، براي مكانهايي كه از نظر طولي داراي محدوديت هستند كاربرد دارد. اين دينام 42 ولتي از نوع شار محوري بوده و از آهنرباهاي دائم مستطيلي به جاي سيم پيچي تحريك استفاده شده است. ساختار بدون هسته اين دينام، باعث حذف تلفات هاي جريان گردابي و هيسترزيس هسته و كاهش وزن دينام مي گردد. به علت حذف اين تلفات، ماشينهاي شار محوري آهنرباي دائم بدون هسته استاتور داراي راندمان بالاتري نسبت به ماشينهاي مرسوم امروزي مي باشند. سيم پيچي هاي استاتور بدون هسته كه به شكل ذوذنقه اي پيچيده شده اند به كاهش وزن استاتور مي انجامد بنابراين با يك محرك ساده و كوچك مي توان يكي از سيم پيچهاي استاتور دينام دو طبقه فوق را كه داراي دو استاتور به صورت سري مي باشد شيفت داد تا در سرعت هاي متفاوت، ولتاژ خروجي ثابت 42 ولت از خروجي يكسو كننده دريافت گردد.
تاكنون مولدهاي نوع لاندل به همراه يكسوكننده هاي ديودي در خودرو مورد استفاده قرار گرفته شده اند اما با توجه به اينكه مولدهاي نوع لاندل داراي ساختار پيچيده اي بوده و از طرفي داراي توان محدودي هستند اقتضا مي كند با توجه به افزايش روزافزون مصرف انرژي الكتريكي در خودروهاي جديد، مولدي جايگزين گردد كه داراي حجم كمتر، ارزانتر به علت ساختار راحتتر، سبكتر و راندمان بالاتري نسبت به مولدهاي موجود (نوع لاندل) باشد. مولدهاي شار محوري در اين بين به خاطر داشتن شرايط فوق گزينه مناسبي مي باشند. در اين طرح، ساختاري اصلاح يافته از مولد مورد استفاده در خودرو طراحي و ساخته شده است. اين مولد به صورت دو بقه بوده به طوري كه در هر طبقه يك استاتور وجود دارد. يكي از اين استاتورها ساكن و ديگري مي تواند حركت كند تا مولد عملكرد مطلوبي داشته باشد. قابليت تحرك يك استاتور توسط يك محرك مكانيكي ساده باعث مي شود تا تضعيف شار به هنگام افزايش سرعت مولد براي آنكه ولتاژ خروجي يكساني داشته باشد به خوبي انجام گيرد. تحريك تسط آهنرباهاي دايمي قرار گرفته روي رتورهاي تأمين مي گردد و سيم پيچ هاي استاتور به شكل دايره اي هم مركز پيچيده شده اند. شكل موج ولتاژ حاصل، سينوسي با مؤلفه هاي هارمونيك كمي مي باشد. اين مولد، 12 ولتي بوده كه در سرعت هاي متفاوت از 1000 تا 6000 دور در دقيقه كارآيي دارد.
موارد یافت شده: 3